woensdag 11 april 2012

De voor- en nadelen van GM gewassen in ontwikkelingslanden

Hieronder de voor- en nadelen van GM gewassen in ontwikkelingslanden, gehaald uit een zeer brede literatuurstudie gemaakt door Hossein Azadi en Peter Ho. Research review paper: Genetically modified and organic crops in developing countries: A review of options for food security



Als ik dit zo bekijk dan zie ik dat er met name nadelen kleven aan GM gewassen in ontwikkelingslanden.

Een hogere droogte tolerantie wordt bijvoorbeeld als voordeel ervaren. In gebieden waar water schaars is bestaan al langer gewassen die bijvoorbeeld een korter seizoen hebben en daardoor minder last van droogte ervaren en/of gewassen die met minder water toe kunnen. Vaak zijn dit oude "landrassen" maar in de loop der jaren opzij geschoven voor concurrerende hybride rassen die vaak veel gevoeliger zijn voor fluctuerende weersomstandigheden. Daardoor is men gaan denken dat de oplossing ligt in Genetische Manipulatie. Ik heb daar mijn vraagtekens bij.. Inzetten op veredeling van landrassen biedt volgens mij meer soulaas. Bovendien zijn dit ook nog eens rassen die een boer zelf kan vermeerderen. Afhankelijk van een zaadleverancier is hij dan minder!

Goedkopere productie wordt ook als voordeel genoemd. Ik vraag mij af of de productie goedkoper wordt. In de loop der jaren worden er vaak juist meer bestrijdingsmiddelen ingezet omdat bijvoorbeeld onkruiden resistent zijn geworden. ook vraag ik mij af wat voor effecten dit heeft op de bodem. De bodem, het belangrijkste onderdeel in de voedselproductie..

Maar goed het onderzoek gaat verder. Een volgende keer schrijf ik een blog over de gevolgen voor boeren in West Europa.


1 opmerking: