zondag 15 april 2012

Een gm-plantje op de vensterbank

De komende tijd zal ik jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht naar genetisch gemodificeerd zaad. Het doel dat ik mezelf gesteld heb, is om zo snel mogelijk een zelf gekweekt genetisch gemodificeerd plantje in de vensterbank of tuin te hebben staan. Maar hoe komt een gewone Nederlandse consument aan genetisch gemodificeerd zaad?
Mijn eerste gedachtes gingen uit naar ofwel een buitenlands zaadbedrijf dat wel toegestaan is dit te verhandelen of een Nederlandse zaadbank. En welk buitenlands zaadbedrijf is groter dan het bekende Monsanto? Monsanto is een Amerikaans bedrijf dat handelt in (landbouw)gewassen. Inmiddels biedt zij een grote hoeveelheid gangbare en genetisch gemodificeerd zaad, pesticiden en technieken aan. Het aanspreekpunt van dit bedrijf in Nederland is Nico van Vliet. Ik heb met hem gemaild om een aantal dingen te weten te komen. Leveren Amerikaanse bedrijven aan Nederlandse consumenten? Zo ja, welk bedrijf zou ik moeten benaderen? Zo nee, op welke andere manier zou ik genetisch gemodificeerd zaad kunnen verkrijgen?
Daarnaast beschikt de Universiteit Wageningen over een Centrum voor Genetische Bronnen Nederland (CGN). Echter, hier zijn alleen maar gangbare, niet genetisch gemodificeerde, zaden te verkrijgen. Vervolgens ontdekte ik het onderzoekscentrum Plant Research International B.V. te Wageningen. Dit onderzoekscentrum is erop gericht de overheid en bedrijven te informeren en onderzoek voor hen uit te voeren om zo tot een duurzamere economie te komen. Ook de heer Richard Visser, Business unit manager Biodiversiteit en Veredeling, heb ik gemaild met een aantal vragen. Ten eerste de vraag of zij zich bezig houden met het verbouwen van genetisch gemodificeerde gewassen (voor wetenschappelijke doeleinden). Ten tweede of het mogelijk is een kleine hoeveelheid genetisch gemodificeerd zaad te planten voor dit blog.

4 opmerkingen:

  1. Spannend. Ben benieuwd of het lukt. Wel zorgen dat je, als je ze te pakken krijgt en er plantjes van gaat kweken, je voorkomt dat deze door bijvoorbeeld zaad in de vrije natuur terecht komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Probeer het eens in de diervoedingshoek. Er is kippenvoer te krijgen bij de welkoop die GMO's bevatten. Misschien wil dat nog wel kiemen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je inmiddels al een reactie? Of, beter nog, zaden ontvangen?

    BeantwoordenVerwijderen